Downloads & Tools | Gedrag en Welbevinden in de klas

Je vindt hier een overzicht van downloads, hulpmiddelen en tools die gedurende de trainingen van ontwikkeltaal.nl worden aangeboden. Al een training gevolgd? Dan kun je alle aangeboden content vinden op jouw persoonlijke pagina via ontwikkeltaal.nl/kennisplatform [inlog vereist]. Nog geen training gevolgd? Maak dan gerust gebruik van de gratis downloads hieronder.

De kracht van elementair gedrag en welbevinden in de klas

 

Gedrag reguleren, de mate van welbevinden in de klas verhogen, hoe doe je dat? Hoe kun je het beste reageren op gedrag in de klas? Hoe zorg je voor een ontwikkelgerichte sfeer? Wat moet je doen, wat juist niet? Hoe kun je een duurzame verandering in gang zetten en gedragspatronen doorbreken? Al deze vragen kun je zelf beantwoorden met kennis van elementair gedrag en met behulp van de KwaliteitenCirkel. Daarmee krijg je inzicht in je eigen kwaliteiten en gedrag en dat van de leerling. Bovendien biedt de KwaliteitenCirkel je een eenduidig handelingsperspectief voor jouw eigen klas!

Meer informatie? Lees het hele artikel over elementair gedrag.

Gedragsregulering | Het BreinPannetjes Model en Triggers

 

Inzicht in eigen gedrag, gedachten en emoties is de basis voor gedragsverandering, ook voor leerlingen. Het BreinPannetjes Model is hierbij eenduidig en handig hulpmiddel. Naast inzicht in gedrag, gedachten en emoties is het ook van belang dat men [leerlingen, leraren, ouders, enz.] zich bewust is van zijn triggers. Iedereen heeft ze!

Meer informatie? Lees de artikelen over het BreinPannetjes Model,  Triggers en/of CopingStrategieën voor lastige situaties.

De Prikkelverwerking | Breinologie

 

Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

Meer informatie? Lees het artikel over prikkelverwerking.

Welbevinden in de klas

 

Voor een leerling is welbevinden de belangrijkste voorwaarde om tot effectief leren te komen. Pas als hij dat in voldoende mate ervaart, komt hij tot leren. De Cirkel van Welbevinden geeft een overzicht van alle belangrijke factoren die van invloed zijn op het welbevinden van leerlingen in de klas.

Meer informatie? Lees het artikel welbevinden in de klas.

 

Downloads:

Cirkel van Welbevinden Poster 10 manieren om relaties op te bouwen met jongeren InformatievePlacemat Welbevinden in de klas
Wim BieldermanDownloads