Welbevinden in de klas

by Wim Bielderman on 27 juli 2020 Reacties uitgeschakeld voor Welbevinden in de klas

De mate van welbevinden in een klas is in hoge mate afhankelijk van het heersende klassenklimaat. Maar andersom is dit ook het geval! Als er door de leerlingen individueel een hoge maten van welbevinden wordt ervaren heeft dit een positief effect op de sfeer in zijn geheel. Als je dus investeert in alle leerlingen als individu en in de groep in zijn geheel, vergroot je de kans op een open, veilig en kansrijk klassenklimaat. De Cirkel van Welbevinden kan je hierbij ondersteunen.

De cyclus gedrag

De mate van welbevinden is primair afhankelijk van de cyclus van gevoel, gedachten en gedrag.

  • Gevoel: ontstaat op basis van interne prikkels, externe prikkels en emoties.
  • Gedachten: de onbewuste en bewuste denkprocessen.
  • Gedrag: Internaliserend of externaliserend gedrag.

Deze cyclus bepaalt hoe jij je op dat moment voelt, wat je denkt en hoe je handelt. Als je dus als leerkracht gedrag wil veranderen kan je dit verwezenlijken door het gevoel en de gedachten te beïnvloeden. Maar hoe doe je dat?

De ontwikkelkrachten

Structureel de cyclus van gedrag positief beïnvloeden kan op effectieve wijze door de ontwikkelkrachten zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, veerkracht en doelgerichtheid te verstevigen van alle leerlingen. Deze ontwikkelkrachten zijn de bouwstenen voor positief, evenwichtig en constructief gedrag.

Vanuit welke houding kan je dat nu het beste doen?

Het vergroten van de ontwikkelkrachten kan je het beste doen vanuit  positieve emoties, cognitieve empathie, betekenisvolle situaties en betrokkenheid.

Emoties zijn enorm besmettelijk! Als je als leraar veelvuldig vanuit positieve emoties werkt, zal dit dus aanstekelijk zijn voor jouw omgeving, de leerlingen.

Jou interactie al leraar wordt aanzienlijk effectiever als de leerling verbondenheid ervaart, empathie. De wenselijke houding van een leraar is het tonen van cognitieve empathie. Deze vorm van empathie houdt in dat je de leerling bijstaat vanuit rationele overwegingen [in plaats van emotionele]. Cognitieve empathie wordt ook wel professionele empathie genoemd.

Tot slot staat een leerling enkel op die momenten open voor ondersteuning en begeleiding op de momenten dat het voor hem of haar er toe doet. Deze sleutelmomenten zijn het herkennen waard!

Geluk is houden van dat wat je hebt! | welbevinden

Meer informatie over ons trainingsaanbod? Ga naar:

Wim BieldermanWelbevinden in de klas

Related Posts

Take a look at these posts